Geschiedenis.
Sinds de Gouden Eeuw heeft Nederland naam en faam gemaakt met de VOC en onze handelsgeest. Vandaag de dag is handel onder andere door digitalisering en internet super transparant. Onze geografische & logistieke positie met een groot achterland borgt nog enigszins ons BNP, maar ook hier liggen Antwerpen en Bremen op de loer. De maak industrie is vrijwel geheel overgenomen door China. Maar ook nieuwe mogendheden als bijvoorbeeld India maken enorme sprongen.
Landen die decennia een enorme voorsprong hadden, zoals bijvoorbeeld Japan, en daar hoort Nederland ook bij, vallen terug en krijgen te maken met recessie. Dachten we dat we de huidige doorstaan hebben staat de volgende al voor de deur.
Nederland is een land met enkele toonaangevende Universiteiten op Technologisch- en Agri-gebied, Twente, Delft, Eindhoven, en Wageningen. En ook Medisch draaien we goed mee. Dat hebben we gelukkig weten te behouden. Maar technische bedrijven schreeuwen om technisch hoog opgeleide mensen. “Recent bezocht ik Cisco te Amsterdam, en was verbaast over de hoeveelheid knappe koppen uit India.” Er is over de hele linie een enorm tekort aan vakmensen ontstaan.

Wat staat ons te doen?
Door kinderen jong met wetenschap, techniek en technologie in aanraking te brengen, creëren we fascinatie en inspiratie voor het domein en de wereld om ons heen. Die staat inmiddels bol van de technologie, en waarom dan pas wachten tot de middelbare school. En dit terwijl in de wereld van morgen ICT vaardigheden als computational thinking, coding, 3D ontwerp inzicht (mits jong als een taalvaardigheid aangeleerd) onmisbare basis vaardigheden zijn, ze stellen ons in staat om de wereld van morgen vorm te geven en te blijven participeren.

Uitdagingen
In dit kader staat onze wereld nog een flink aantal uitdagingen te wachten. Maar niet alleen dat, onze wereld is als met een exponentiele snelheid aan het veranderen. Kijk naar de internet revolutie, 1, 2, 3, 4 en 5.0. Bestaande business modellen die in snel tempo door ͞disruptive technology͟ (sorry ik heb er nog geen krachtig NL woord voor gevonden) omver worden gekegeld. Netflix een TV-station zonder eigen programma’s (sinds kort ook met eigen producties), Uber, RB&B, …. Met Robotisering denk je misschien als 1e aan de auto industrie, maar (ro)bots maken spoedig ook veel boekhouders, klantendiensten,… overbodig. Van de Internet of Things, de zelfrijdende auto, tot de beurshandel, en van de dokter tot de advocaat en de rechter, de komende 20 jaar zullen 40% van deze en ander banen verdwijnen en door “Software en Technology” worden overgenomen.
Op lange termijn
Op lange termijn voorzien we enorme economische uitdagingen. Jong inzetten op technologie onderwijs en vaardigheden als creativiteit, creatief leiderschap, ondernemerschap, sociale en communicatieve vaardigheden zou ons kunne helpen.

Voorbeelden
We zien goede voorbeelden om ons heen. Amerika zet al decennia in op STEAM educatie, (Integratie van de vakken ͞Science, Technologie, Engineering, Art & Math), Scandinavië denkt out of the box (Minecraft zit daar bijvoorbeeld gewoon in het curriculum), en China (een sterk groeiend aantal studenten komt terecht op de beste universiteiten in de wereld), hoe zou dat komen?

Nu aandacht voor Technologie onderwijs
Techniek en technologie onderwijs activeert vaardigheden en talenten die zonder die aandacht niet zouden zijn opgevallen. Een enorm potentieel dat we vroeg kunnen herkennen en stimuleren.

Omarm Vooruitgang!